Branding, dat is toch zeker het makkelijkste onderdeel van een bedrijf runnen? Even overal je logo op knallen, een emmer met je mooiste merkkleur eroverheen kiepen en als je écht een goede bui hebt doe je er ook nog een goodiebag bovenop met daarin een pen, lanyard en visitekaartje. Jij blij, klant blij, iedereen blij. Toch?
Misschien toch niet zo blij. Want op deze manier gaat niemand jouw bedrijf onthouden. Branding is namelijk zoveel meer dan enkel je huisstijl en logo tentoonstellen. Om dit toe te lichten, neem ik je mee terug in de tijd.
Inhoud:
Het ontstaan van branding
Naar de Middeleeuwen: toen goodiebags nog niet bestonden, de emmers die op straat werden leeggekiept nog heel wat anders bevatten en logo’s nog werden gebrandmerkt. “Wat zat er dan in die emmers?” Hoor ik je bijna denken. Maar laten we even focussen op dat laatste, want zo – de naam zegt het eigenlijk al – is branding ontstaan. Vee-eigenaren brandmerkten hun vee met een symbool om aan te geven tot wie het vee behoorde.
Later werden ook andere eigendommen met dit symbool gemarkeerd. Adellijke families namen deze gewoonte over in de vorm van familiewapens die macht en rijkdom moesten uitstralen. Hierdoor kreeg branding voor het eerst een symbolische waarde. In de twintigste eeuw groeide branding nog verder uit tot een veel uitgebreider concept van marketing en strategieën. De tijd van overal je logo op plakken (laat staan: met een brandijzer op het achterste van je klanten zetten) is voorbij. Branding is een manier om je merkidentiteit en kernwaarden uit te dragen, zodat je (potentiële) klanten jouw merk op een positieve manier onthouden.
Wat is de meerwaarde van branding?
Gemiddeld worden er in Nederland zo’n 56.000 bedrijven per kwartaal opgericht. Dat zijn meer dan 600 bedrijven per dag. Om een succesvolle onderneming te beginnen én te blijven, moet je je onderscheiden van de rest. Uiteraard doe je dit met jouw product of dienst, maar dit verkoopt zich niet vanzelf. Je wilt opvallen bij en onthouden worden door (potentiële) klanten, medewerkers en andere stakeholders. Maar – en deze is erg belangrijk – natuurlijk wel op een positieve manier. De vlieger there is no such thing as bad publicity gaat namelijk niet altijd op. Het creëren van positieve associaties kunnen flink wat voordelen opleveren:
- Je merkbekendheid én -herkenbaarheid versterken.
- Voor een imago zorgen dat bij je merk past en vertrouwen opwekt bij de consument.
- Een fanbase creëren die leidt tot ambassadeurs van je merk die mondelinge reclame maken.
- Een sterke marktpositie bouwen, onderhouden en uitbreiden.
Met consistente en goede branding laat je een onuitwisbare indruk achter die uiteindelijk leidt tot meer klanten, meer sales en meer mogelijkheden. Maar die indruk blijft niet zo maar hangen; je branding moet daarvoor bij je doelgroep in het langetermijngeheugen terechtkomen. Volgens Frankwatching doe je dat door informatie telkens op een andere manier te herhalen, gebruik te maken van associaties en de piekmomenten slim in te zetten.
In de herhaling vallen
Een boodschap die telkens wordt herhaald blijft het beste hangen. Ga nu niet meteen je doelgroep met dezelfde USP om de oren slaan. Deze herhaling werkt namelijk het beste wanneer je hier telkens andere kanalen, momenten en manieren voor gebruikt, zodat je doelgroep nieuwe associaties legt.
Gebruikmaken van associaties
En die associaties, die heb je nodig! Mensen binden zichzelf graag aan een merk dat positieve associaties oproept. Merkbinding leidt weer tot merkvoorkeur, waardoor klanten bereid zijn meer te betalen, vaker herhaalaankopen doen en langer loyaal blijven aan je merk. Consistente branding waarbij de gewenste associaties centraal staan zorgen ervoor dat deze associaties blijven hangen. En doe je dit écht goed? Dan zorgt dit voor priming: je doelgroep linkt niet alleen de associaties aan je merk, maar bepaalde associaties roepen meteen de gedachte aan je bedrijf op.
Piekmomenten zijn de belangrijkste momenten
Wanneer en hoe kun je die associaties nu het beste aanbieden? Denk eens aan het laatste event waar je bent geweest. Wat kun je je het beste herinneren? Waarschijnlijk de momenten met de meeste emoties en die aan het einde van het event. Dit worden ook wel de piekmomenten genoemd. Je kunt hier handig op inspelen door voor indrukwekkende en verrassende momenten te zorgen, en de klantervaring sterk te eindigen. Ook de aftersales is hierbij belangrijk.
Is je branding compleet?
Ja ja, je hebt een huisstijl en een logo. Dat hebben we nu wel gezien. Maar heb je een complete branding? Natuurlijk is je logo hier onderdeel van, maar een volledige branding bestaat uit je visuele identiteit, tone of voice en kernwaarden.
Visuele identiteit
Je staat op kantoor bij het koffieapparaat en een nieuwe collega komt zich aan je voorstellen. Je eerste indruk wordt gevormd door de uitstraling van diegene. Ook de visuele identiteit van je merk is de meest directe manier om je branding uit te drukken. Deze identiteit bestaat uit je merksymbolen, waaronder je merknaam, slogan, logo, kleuren, typografie en beelden. Je visuele identiteit kun je eenvoudig vastleggen in een brandbook, zodat jouw merk consistent en up-to-date wordt uitgedragen. Een goede visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid en roept direct de associaties op die horen bij je merkidentiteit.
Tone of voice
Na een eerste vriendelijke uitwisseling van handdrukken, glimlachen en namen ga je met je nieuwe teamgenoot in gesprek. De manier waarop diegene communiceert is het volgende dat opvalt. Je tone of voice omvat de taal, grammatica, zinsbouw en toon van je communicatie. Gebruik de taal van je doelgroep – is deze direct of formeel, hartelijk of technisch, familiair of afstandelijk? – maar blijf ook dicht bij jezelf en je merk. Je wilt namelijk wel authentiek overkomen.
Kernwaarden
Geen beter moment dan een koffiepauze om elkaar écht goed te leren kennen. Je collega’s zie je immers vaker dan je eigen familie. Wat zijn de kernwaarden van je gesprekspartner? Voor je branding zijn dit de idealen en principes van je merk. De term ‘elevator pitch’ zorgt er misschien voor dat je ’s nachts badend in het zweet wakker wordt, maar ik moet ‘m toch gebruiken. Wat heeft jou gedreven om je bedrijf te beginnen? Gebruik niet te veel kernwaarden, maar beperk je tot drie stuks waarin jouw merk uitblinkt.
Brand vertalen naar (event)branding
Zo, dat was een flinke dosis theoretische kennis over branding. Maar hoe vertaal je dit alles naar de praktijk? De branding van je merk, dat is iets wat je constant uitdraagt. Events zijn de perfecte mogelijkheid dit nog explicieter te doen, zodat bezoekers jouw merk én je branding nooit zullen vergeten.
Niet ieder event is een branding event, maar ieder event heeft wel branding nodig. Dus branding zet je ook in bij een opening, personeelsfeest, netwerkevent of jubileum. Zelfs een kerstfeest kan de nodige branding goed gebruiken. Je visuele identiteit is uiteraard het eenvoudigste om uit te dragen. Maar je wilt herinneringen creëren, en je weet nu dat je dat niet doet door overal je logo op te knallen.
Wat wil je dat je gasten zich aan het evenement herinneren? Natuurlijk, het was gezellig. Ze hebben weer met dat ene contact kunnen bijkletsen, genoten van een drankje, eventueel iets geleerd en oh ja, de muziek was ook wel leuk. Maar – zoals je nu weet – echte, blijvende herinneringen maak je door je gasten de kernwaarden van je merk mee te geven. Belangrijker nog: te laten voelen. Showing, not telling is hierbij het belangrijkste.
Neem nu een jubileumevenement
Een goed georganiseerd jubileumevenement kan de loyaliteit van werknemers, klanten en partners vergroten. Het toont waardering voor hun bijdrage en versterkt hun emotionele band met het merk. Betrokkenheid van belanghebbenden draagt bij aan een sterke, loyale gemeenschap rond het merk. Jubileumevenementen bieden uitstekende netwerkmogelijkheden. Door alle belanghebbenden bij elkaar te brengen, kan het bedrijf relaties versterken en nieuwe samenwerkingen aangaan. Dit draagt bij aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Het professioneel en zorgvuldig uitdragen van de merkidentiteit tijdens een jubileum versterkt de reputatie van het bedrijf. Het laat zien dat het bedrijf trots is op zijn geschiedenis en toekomst, en dat het zijn waarden en missie serieus neemt.
Zelfs een kerstfeest kun je op tal van manieren neerzetten. Uiteindelijk is dit geheel afhankelijk van je doel en doelgroep.
Waarom zou je eventbranding uitbesteden?
Je branding, die bedenk je zelf. Jij bent de enige die kan bepalen wat je uit wil dragen. Maar het uitdragen, dat kan iedereen doen die betrokken is bij je merk, aanbod en bedrijf. En dat is ook wel zo handig, want het is me nogal wat werk! Natuurlijk wil je je vooral blijven concentreren op je kernactiviteiten. Want stel je voor, je doet je best om de branding van je event te organiseren en tegelijkertijd heb je geen tijd om de kernwaarden waar te blijven maken omdat je huidige taken blijven liggen!
Bij het organiseren van een event komt meer kijken dan je misschien denkt, zoals de techniek, horeca, sprekers, artiesten, communicatie… Denk alleen maar eens aan de uitnodiging: je hebt iemand nodig die een tekst kan schrijven in jouw tone of voice, je kernwaarden hierin naar voren laat komen en de juiste emotie gebruikt om je genodigden te enthousiasmeren. Vervolgens moet je een ontwerper vinden voor de juiste look and feel. Misschien wil je zelfs graag bijzonder materiaal gebruiken. De uitnodigingen moeten worden gedrukt, geadresseerd en gepost. Uiteraard kun je ze ook digitaal sturen. Maar ook dan ben je nog niet klaar. Want je hebt een inschrijfformulier nodig die naar een aparte website linkt. Je moet de inschrijvingen bijhouden en zorgen dat de aantallen bij de juiste leveranciers terechtkomen. Natuurlijk krijg je naar aanleiding van de uitnodigingen flink wat vragen op je bord. En dat is het event nog niet eens georganiseerd!
Het uitbesteden van je eventbranding heeft nog meer voordelen:
- Maak gebruik van jarenlange ervaring, creativiteit, up-to-date technieken en frisse ideeën.
- Je bent niet gebonden aan risico’s door een uitgebreide netwerk, waardoor je niets over het hoofd ziet en verzekert bent van hoge kwaliteit.
- Bespaar tijd en geld.
- Bouw aan een sterke en effectieve merkidentiteit door branding met impact.
Werkwijze Down South Events
Branding tijdens events is aan ons (uit)besteed! We beperken ons niet tot alleen raamstickers, bewegwijzering en vlaggen, maar kijken naar jouw brand en wat hierbij past. Persoonlijk, verrassend en in detail.
Tijdens een eerste gesprek bespreken we alle ins en outs van jouw merk, je branding en het event. Onze eventmanagers weten door jarenlange ervaring de juiste vragen te stellen om een duidelijk beeld te krijgen van wat we voor je neer moeten zetten. Vervolgens ontwikkelen we een thema, gaan we opzoek naar een locatie die naadloos aansluit bij jouw boodschap en verzorgen we meubilair, styling, food en entertainment. Uiteraard letten we op details en de benodigde marketing. Dit alles doen we met jouw branding in ons achterhoofd.
Gedurende het organisatietraject zijn wij degene die de planning in de gaten houden en het contactpunt vormen voor jou, de verschillende leveranciers en de deelnemers. Je blijft op de hoogte van de vooruitgang zónder zelf alles te hoeven doen. Tijdens het event zijn wij ook het aanspreekpunt op locatie voor leveranciers, medewerkers, klanten en partners.
Goede branding helpt je meer te verkopen voor een betere prijs aan de juiste klanten. Branding verhoogt daardoor ook de (merk)waarde van je bedrijf. Wij helpen je dit uit te dragen tijdens een event.